Yrittäjän joulukalenteri 12/24: Yrittäjän ystäväpiiri

Eloxalla on monta kaveria ja muutama ystävä. Hyvän liiketoiminnan pohjana taitaa olla vahva verkosto. Sanoisin, että Kimmon ja Jannen tapauksessa verkosto oli jopa ratkaiseva tekijä jo yritystä perustettaessa. Mitä myydään ja kenelle myydään. Kirjoitin juttusarjan ensimmäisessä jutussa, että: ”yrittäjäksi lähtemisen resepti oli tällä kertaa: 1 dl rohkeutta, 3 dl luottavaista mieltä, 3 dl verkostoja, 2 dl hyviä tuotteita ja palveluita ja 1 kpl 2 500 €:n osakepääomaa.” Ne on ne suhteet!

Myytävien tuotteiden osalta yrittäjän täytyy tuntea sisäänostotuotteet ja saada neuvoteltua niille hyvä hinta. Parhaimmillaan yhteistyösuhde on muutakin kuin rahan ja tavaran vaihtoa. Eloxa edustaa esimerkiksi Stiebel Eltronin lämpöpumppuja ja on joka päivä työmaalla käyntikorttina Stiebelin tuotteille. Tässä kohtaa tuotteet näkyvyys ja maine ovat yhteinen intressi. Jannessa taitaa olla saksalaista jämptin miehen verta, koska on innostunut ja vihkiytynyt näihin saksalaisiin, markkinoiden laadukkaimpiin ja tehokkaimpiin pumppuihin. Stiebel Eltron palkittiin jälleen kerran tunnustuksella ”SUPER BRAND”, kuten esimerkiksi myös adidas, BMW ja Miele. On kiva myydä, kun on tuote, johon uskoo itse ja jonka tietää olevan hyvä. Janne kertoo aina välillä, että markkinoilla näkee liian usein olevan myynnissä mitä sattuu.

Bisneksen taustalla toimii näkymättömämmin muitakin tuotemerkkejä, valtakunnan suurimmat tukkurit ja kourallinen arvokkaita ja luotettavia alihankkijoita. Alihankkijat tuovat joustoa kausivaihteluun. Alihankkija ei ole omilla palkkalistoilla, mutta sen voi pyytää tekemään niitä keikkoja, joita ei itse ehdi tai ole järkevä tehdä. Alihankkija tekemästä työtä ei ehkä Eloxan kassaan jää euroakaan kaikkien kulujen jälkeen, mutta ilman alihankkijan tekemään työpanosta, ehkä koko isompi urakka olisi jäänyt ottamatta. Toisaalta alihankkijoiden kohdalla täytyy miettiä, että he edustavat Eloxaa ja jos homma ei heidän osaltaan toimi, menee juttu Eloxan piikkiin. Tiesittekö, että Jannen jo eläköitynyt isä on yksi Eloxan alihankkijoista? Pappa siis keikkailee.

Eloxan kaveripiiriin kuuluu myös erilaisia muita kumppaneita. Jonkun kanssa tehdään markkinointia, toisen kanssa torjutaan harmaata taloutta ja kolmannen kanssa pidetään yrittäjien tai alan puolia. On järjestöjä, liittoja, yhdistyksiä, medioita, rekistereitä jne. Yrittäjä saa olla aika tarkkana ja tasapainoilla päivittäen erilaisten tarjousten ja kaveripyyntöjen kanssa. Tarjolla olisi vaikka mitä! Ja ihan kaikkeen ei kannata lähteä mukaan. On hyvä olla kokonaiskuva ja oma suunnitelma, ennen kuin vastaa puhelimessa, ”Joo voitas me lähteä mukaan. Kuulostaa hyvältä!” Tänä päivänä moni yhteistyöpuhelu ohjautuu minulle ja teen parhaimmillaan tuntien työn selvittäen, että mistä on oikeasti kyse ja jäsennellen, mitä yhteistyö Eloxalle toisi. Toiset menevät maaliin asti, kuten viimeksi esimerkiksi Fonecta –yhteistyö. Toiset taas päätyvät jopa poliisiasioiksi, kuten eräs saatu nettimainontatarjous vuosi sitten. Ole tarkkana!

 

Ole kuulolla, seuraavissa luukuissa lisää yrittäjän arjesta.

 

Tämä on yrittäjän vaimon kirjoittama juttusarja yrittäjän arjesta. – Maria Dahlberg-Elomaa

Eloxa Tekniikka Oy on perustettu 11/2015. Se palvelee LVI-urakointi-, lämmitysjärjestelmä- ja lämpöpumppuasioissa Uudenmaan ja eteläisen Kanta-Hämeen alueella. Osakkaita ovat Kimmo Oksa ja Janne Elomaa. Sami Elomaa on työsuhteessa ja samalla oppisopimuskoulutuksessa valmistuen LVI-asentajaksi. Eloxan liikevaihtoarvio vuodelle 2017 on noin 800 t€. www.eloxa.fi

Aikaisemmat juttusarjan julkaisut:

0/24 Tellit, lellit, verot, korkojen korot…

1/24 Hulluko lähtee yrittäjäksi?

2/24 Logoa vaille valmis 

3/24 Yrittäjän rumba, samba ja tango

4/24 Asiakkaat elättävät yrittäjän 

5/24 Missä 10 vuoden päästä?

6/24 Yrittäjän runo

7/24 Yrittäjän euro on 45 senttiä

8/24 Puolet sulle, puolet mulle

9/24 Annetaan reipas yrittäjä ilmaiseksi

10/24 Yrittäjän tellit ja lellit

11/24 Yrittäjästä työnantajaksi