Yrittäjän joulukalenteri 16/24: Villit markkinat

Kirjoitin aikaisemmin tässä juttusarjassa, että ihmiset ovat tarjonta- ja kulutusähkyn äärellä. Jatkuvasti tasaisella syötöllä pähkäillään ja keksitään uusia palveluita ja tuotteita, joita voi myydä kuluttajille. Itsekin mietin, että mitähän sitä omalla toiminimellään tekisi. Samalla keinot myydä ja markkinoida tulevat yhä enemmän iholle. Kun avaan netin, se jostain kumman syystä tarjoaa minulle niitä mainoksia, joita ”tarvitsen”. On aika taito pysyä omissa suunnitelmissaan ja olla harhautumatta tarjonnan ja mainonnan uhriksi.

Janne saa huomata työssään, että kuluttajissa näkyy tarjontaähky, kiire ja myös turtuneisuus. Iäkkäämmät ostajakandidaatit keittävät järjestäen kahvit ja arvostavat myyjän panosta ja aikaa. He perehtyvät asiaan huolella. Tyypillisimmillään asiakkaat kuitenkin lähettelevät kymmeniä tarjouspyyntöjä, kiireessä unohtuu keneltä tarjouksia on pyydetty, tarjouksia vertaillaan puutteellisten tietojen perusteella ja usein hinta ratkaisee. Tällainen myyntityö on haastavaa. Usein, jos Janne pääsee keskustelemaan asiaoista ostajan kanssa, kauppa syntyy. Kun tietää mitä myy ja tietää myös, että on tarjonnut asiakkaalle rehellisesti hänen kannaltaan parhaimman ratkaisun, on helppo myydä. Janne ajattelee, että myy niin kuin toivoisi myytävän itselleen.

Tarjonta muotoutuu kysynnän perusteella. Hurjaa se on siinä vaiheessa, jos asiakas ostaa rakentamaansa taloon lämmitysjärjestelmän tietämättä mitä ostaa ja hinta edellä. Myyjä saa laskettua hintaa myymällä halvemman pumpun tai poraamalla lyhyemmän lämpökaivon. Lopputulos ei kuitenkaan miellytä asiakasta, kun arvokas järjestelmä ei toimi optimaalisesti. Energiankulutus ei laskekaan odotusten mukaisesti tai talvella saattaa olla sisällä kylmä.

Samalla tavalla meille tarjotaan kulutustavaraa markettien hyllyt pullollaan. Markettien aukioloaikoja on entisestään laajennettu, jotta voisimme yhä vain ostaa ja ostaa enemmän. Ostaminen on hyvä asia, varsinkin kun ostetaan suomalaista. Ostamalla suomalaista tuetaan suomalaista työtä ja yrittäjiä. On hyvä ostaessa pitää mielessä, että ostamisen kulttuuri muovaa tarjontaa. Markettiin vai kivijalkakauppaan? Maalämpöpumppu netistä vai asiantuntijalta? Hinta vai laatu? Omalta kylältä vai naapurikylältä?

Markkinat riehuvat siis melko villinä. Yrittäjä saa juosta asiakkaiden perässä ja pähkäillä missä näkyä, miten näkyä ja miten tuoda oikea asia esille. On vaikea erottua ja saada asiansa kuuluville. Tämäkin joulukalenteri-idea lähti ajatuksesta, että joka viikko ei kehtaa kirjoittaa mainosta: ”Ostakaa maalämpö, ostakaa maalämpö!”.

Ole kuulolla, seuraavissa luukuissa lisää yrittäjän arjesta.

Tämä on yrittäjän vaimon kirjoittama juttusarja yrittäjän arjesta. – Maria Dahlberg-Elomaa

Eloxa Tekniikka Oy on perustettu 11/2015. Se palvelee LVI-urakointi-, lämmitysjärjestelmä- ja lämpöpumppuasioissa Uudenmaan ja eteläisen Kanta-Hämeen alueella. Osakkaita ovat Kimmo Oksa ja Janne Elomaa. Sami Elomaa on työsuhteessa ja samalla oppisopimuskoulutuksessa valmistuen LVI-asentajaksi. Eloxan liikevaihtoarvio vuodelle 2017 on noin 800 t€. www.eloxa.fi

Aikaisemmat juttusarjan julkaisut:

0/24 Tellit, lellit, verot, korkojen korot…

1/24 Hulluko lähtee yrittäjäksi?

2/24 Logoa vaille valmis 

3/24 Yrittäjän rumba, samba ja tango

4/24 Asiakkaat elättävät yrittäjän 

5/24 Missä 10 vuoden päästä?

6/24 Yrittäjän runo

7/24 Yrittäjän euro on 45 senttiä

8/24 Puolet sulle, puolet mulle

9/24 Annetaan reipas yrittäjä ilmaiseksi

10/24 Yrittäjän tellit ja lellit

11/24 Yrittäjästä työnantajaksi 

12/24 Yrittäjän ystäväpiiri 

13/24 Veljellä töissä

14/24 Bisneksen ABC

15/24 Yrittäjä netin ihmeellisessä maailmassa