Yrittäjän joulukalenteri 18/24: Suvun voimalla markkinointia
Yrityksen mainonta ja markkinointi on aina iso kokonaisuus. Haluaisin nähdä, että yrittäjällä on ensin isompi suunnitelma ja sitten suunnitelma toteutetaan parhailla mahdollisilla keinoilla, budjetin rajoissa. Tällä tarkoitan sitä, että jokaiseen houkuttelevaan tarjoukseen ei ehkä lähdetä mukaan. Toisaalta houkuttelevia tarjouksia ei valita sattuman varaisesti vaan harkitusti, suunnitelman mukaisesti.
Markkinoissa teema voi olla puhdas näkyvyys ja nimen luominen, ns. kattomainonta. Kattomainonnan alla tehdään erillisiä kohdennetumpia kampanjoita, joissa voi olla joku tietty tuote tai kohderyhmä tai molemmat. Eloxa tekee mm. yhteismainontaa edustamansa lämpöpumpputuotemerkki Stiebel Eltronin kanssa. Viimeisimpänä tehtiin isännöitsijöille suunnattuun lehteen juttu maalämmöstä.
Eloxan mainonta lähti liikkeelle logon tilauksesta. On olemassa Fiverr –sivusto, jossa mainosalan freelancerit myyvät työtään, välillä todella edullisesti. Tämän huono puoli on se, että raha valuu usein ulkomaille eikä tule työllistettyä suomalaisia yrittäjiä. Eloxa myöntää tilanneensa logon eri versioineen Fiverristä noin 10 dollarilla. Aika houkuttelevaa, eikö?
Logon jälkeen tuli heti kotisivut ja Facebook –sivusto. Myöhemmin mukaan on tullut Google-tilejä. Googlen Analytics –toiminnolla voi analysoida kotisivujen kävijöitä, Google My Business tilillä yritys lisätään Google kartalle ja Google AdWords –palvelulla ostetaan Google-mainoksia. Viimeisimpänä Eloxa otti mukaan Fonecta –yhteistyön noin kuukausi sitten. Tämä yhteistyö on ensimmäinen maksullinen yhteistyö yksittäisten Google- ja Facebook –mainosten lisäksi. Fonectan innoittaman olen myös rekisteröinyt Eloxan erilisille Googlen kaltaisille hakusivustoille näkyvyyden parantamiseksi.
Nettinäkyvyyden lisäksi olemme tehneet mm. postilaatikkomainontaa koko suvun voimin, ”Onko aika uusia käyttövesiputket?” -mainoslehtisellä. Autoissa on Eloxa-teippaukset ja vaatteissa tietenkin logot. Ehkä Jannen ja Kimmon autosta löytyy myös muutama käyntikortti ja mainoskynäkin.
Markkinointi on aikaa vievää hommaa, varsinkin kun kukaan meistä ei ole sen alan ammattilainen tai tee sitä päätyökseen. Kimmo ylläpitää Facebookia ja minä kotisivuja ja Google –sovelluksia. Tämä joulukalenterin nimellä kulkeva juttusarja on toteutettu ilmaiseksi, jos työaikaani ei lasketa. Teen joka päivälle kotisivuille uuden jutun yrittäjän arjesta. Usein ajastan niitä valmiiksi. Juttuja on mainostettu ainoastaan Facebookissa ilmaisilla julkaisuilla. Kaikki tutut ovat saaneet tästä projektistamme varmasti jo osansa. Mutta tuloksiakin on tullut. Kotisivujen kävijäliikenne on kymmenkertaistunut! Hyvä me ja kiitos teille lukijat.
Ole kuulolla, seuraavissa luukuissa lisää yrittäjän arjesta.
Tämä on yrittäjän vaimon kirjoittama juttusarja yrittäjän arjesta. – Maria Dahlberg-Elomaa
Eloxa Tekniikka Oy on perustettu 11/2015. Se palvelee LVI-urakointi-, lämmitysjärjestelmä- ja lämpöpumppuasioissa Uudenmaan ja eteläisen Kanta-Hämeen alueella. Osakkaita ovat Kimmo Oksa ja Janne Elomaa. Sami Elomaa on työsuhteessa ja samalla oppisopimuskoulutuksessa valmistuen LVI-asentajaksi. Eloxan liikevaihtoarvio vuodelle 2017 on noin 800 t€. www.eloxa.fi
Aikaisemmat juttusarjan julkaisut:
0/24 Tellit, lellit, verot, korkojen korot…
1/24 Hulluko lähtee yrittäjäksi?
2/24 Logoa vaille valmis
3/24 Yrittäjän rumba, samba ja tango
4/24 Asiakkaat elättävät yrittäjän
6/24 Yrittäjän runo
7/24 Yrittäjän euro on 45 senttiä
8/24 Puolet sulle, puolet mulle
9/24 Annetaan reipas yrittäjä ilmaiseksi
10/24 Yrittäjän tellit ja lellit
11/24 Yrittäjästä työnantajaksi
12/24 Yrittäjän ystäväpiiri
13/24 Veljellä töissä
14/24 Bisneksen ABC
15/24 Yrittäjä netin ihmeellisessä maailmassa
16/24 Villit Markkinat
17/24 Yrittäjän työkalut