Yrittäjän joulukalenteri 4/24: Asiakkaat elättävät yrittäjän

Yritystä ei ole ilman myyntiä. Ostolaskut on maksettava ja hyvä olisi yrittäjän saada vähän palkkaakin. Myyntiä varten ei yksinkertaisimmillaan tarvita kuin hyvät tuotteet ja asiakkaat, jotka kiinnostuvat tuotteista. Väittäisin, että nykykuluttajia vaivaa ähky – joka tuutista tarjotaan ja tuputetaan jotain juuri minulle sopivaa. Miten yrittäjä löytää ne tuotteet, jotka osuvat asiakkaan tarpeeseen ja miten erottua sadoista muista palveluntarjoajista. Siinäpä se!

Hyvä tuote voi olla asiakkaan pysyviin perustarpeisiin ja elämiseen liittyvä, kuten hiustenleikkuu tai putkiremontti. Tai se voi olla tuote tai palvelu, joka helpottaa tai poistaa asiakkaan ongelman, kuten kalkinpoistaja, jonka jälkeen kylpyhuoneeseen ei enää kerry kalkkiraitoja. Hyvä tuote voi olla myös ”hetken huumaa”, joka vaan sattuu oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan – putket jäätyy pakkasella. Yrittäjä siis elää asiakkaistaan ja on riippuvainen asiakkaiden tarpeista. Jos meinaa kasvaa, on oltava hereillä.

Jos miettii Eloxaa, on sen valttina perustuote, jota tarvitaan kaiketi aina. Ei puhuta ihmisen perustarpeista, mutta lähes tulkoon. Taloja rakennetaan tai edes saneerataan melkein aina. Kysymys kuuluukin Eloxan kohdalla: ”Miten erottautua joukosta?”. Yrittäjän joulukalenterilla vai?

Eloxan palveluissa idea on se, että asiakas saa samasta paikasta halutessaan kaikki LVI-työt aina viemäreistä viilennykseen ja kaiken siitä väliltä. Uudisrakentajaa vaivaa usein, se että työmaalla tieto ei kulje ja urakkarajat eivät ole selviä. Syntyy virheitä, sekaannusta, turhaa työtä ja aikaa kuluu. Jos koko urakkaa hoitaa yksi yritys, ei maalämpöpumppu jää liittämättä lämmitysverkostoon ja kiertovesipumpun vesiputket vetämättä ennen lattiavalua.

Sivusta Jannen ja Kimmon toimintaa seuranneena sanoisin, että paras mainos yrittäjälle on tyytyväiset asiakkaat. Jokainen työ täytyy hoitaa niin, että ajattelee asiakkaan suosittelevan yritystä myös naapurilleen, ystävälleen, some-verkostolleen jne. Virheitäkin sattuu yrittävälle, mutta oleellista on se miten asiat hoitaa ja selvittää asiakkaan kanssa. 1 tyytyväinen on pian 2 tyytyväistä, 2 on pian 4 … 40 pian 80 … Tähän palaan vielä syvällisemmin.

Eloxan slogan – ”Tyytyväiset asiakkaat ovat paras mainoksemme”.

Ole kuulolla, seuraavissa luukuissa lisää yrittäjän arjesta.

 

Tämä on yrittäjän vaimon kirjoittama juttusarja yrittäjän arjesta. – Maria Dahlberg-Elomaa

Eloxa Tekniikka Oy on perustettu 11/2015. Se palvelee LVI-urakointi-, lämmitysjärjestelmä- ja lämpöpumppuasioissa Uudenmaan ja eteläisen Kanta-Hämeen alueella. Osakkaita ovat Kimmo Oksa ja Janne Elomaa. Sami Elomaa on työsuhteessa ja samalla oppisopimuskoulutuksessa valmistuen LVI-asentajaksi. Eloxan liikevaihtoarvio vuodelle 2017 on noin 800 t€. www.eloxa.fi

Aikaisemmat juttusarjan julkaisut:

0/24 Tellit, lellit, verot, korkojen korot…

1/24 Hulluko lähtee yrittäjäksi?

2/24 Logoa vaille valmis 

3/24 Yrittäjän rumba, samba ja tango